Søk

Økt kapasitet for å hente vrakdekk

Transportpartner AS på Gjøvik har kjøpt enda en lastebil og ansatt nok en ny sjåfør for å kunne ta unna for den stadig økende oppdragsmengden de får på henting av kasserte dekk.

På oppdrag fra og i samarbeid med Ragn-Sells og Norsk Dekkretur AS, har Transportpartner AS ansvaret for å hente og frakte kasserte dekk fra renovasjonsstasjoner i Hedmark og Oppland til Ragn-Sells sitt hovedmottak på Skjerkøya i Bamblefjorden. Oppdragene blir stadig flere, så nå har Gjøvik-bedriften tatt grep.

– Vi så oss nødt til å øke fra to til tre lastebiler for å matche det økte behovet for transport av kasserte dekk i vårt virksomhetsområde. Mer dekk i omløp og nye lover og regler betyr flere oppdrag for oss, sier daglig leder Kai Sandvold.

Totalt henter Transportpartner AS dekk fra 500 ulike steder i Hedmark og Oppland – fra Tyin, Bjorli og Sjåk til Os i Østerdalen og Drevsjø.

 

Doblet oppdragsmengde

Sandvold har jobbet i transportbransjen i hele 45 år, og de siste 10 årene har bedriften drevet med transport av dekk i tillegg til andre transporttjenester.

– Mye har skjedd de siste ti årene når det gjelder returordningen av kasserte dekk. I løpet av disse årene vil jeg si at oppdragene med henting og transport av vrakdekk nærmest er doblet fordi det er mye mer dekk i omløp. Heldigvis har jobben blitt mye enklere å håndtere takket være bedre logistikk og ordresystemer, samt at vi har mer kunnskap, stadig større kapasitet og bedre utstyr til å utføre jobben.

 

Fremdeles forbedringspotensiale

Selv om mye har blitt bedre i løpet av de siste årene, mener han at det fremdeles er ting som kan bli bedre. Han forteller at han bruker mye tid på å forklare og lære opp de ansatte ved renovasjonsstasjonene om hvilken tilstand dekkene skal være i før de kan plukkes opp av hans sjåfører.

– Vi kommer fremdeles til renovasjonsstasjoner ute i de ulike kommunene hvor vi finner dekk fulle av jord og gjørme. Ofte er de også fulle av gamle bilglass og annet skrot som girkasser og jordbruksplast. Slik kan det ikke være når dekkene skal sendes til gjenvinning. Vi blir dessverre fremdeles av og til møtt med en holdning om at det er for mye lover og regler som kompliserer arbeidet på stasjonene, men slik er det – og det må vi alle forholde oss til alle sammen, sier han.

 

Godt likt av kundene

Ordningen fungerer slik at kundene som har behov for at det hentes dekk tar kontakt med Ragn-Sells og legger inn en bestilling på henting. Da er det automatisk Transportpartner som får oppdragene. Av og til tar kundene likevel en liten snarvei, men det synes Sandvold er litt hyggelig.

– Når kundene tar kontakt med oss direkte, gjør jeg dem oppmerksomme på at de egentlig skal legge inn bestillingen via Ragn-Sells. Da svarer de at de synes det er så hyggelig å slå av en prat med oss på Gjøvik. Det tar vi som et kompliment fordi det jo må bety at både vi på kontoret og gutta som kjører bilene gjør en god jobb, sier den blide gjøvikenseren og legger til:

– Vi synes det er veldig gøy å jobbe med dekk, og både Norsk Dekkretur og Ragn-Sells er fantastiske samarbeidspartnere. Det dukker opp noen utfordringer fra tid til annen, men det løser vi.

Les om hva som skjer med de kasserte dekkene.

Til topp