Søk

Nyheter

Les i årsrapporten vår her!

Les i årsrapporten vår her!

Først og fremst vil vi gjerne takke for året som var, for at importører og produsenter bruker Norsk Dekkretur til å gjenvinne dekk.

Verdens første forskningsportal for resirkulerte dekk

Verdens første forskningsportal for resirkulerte dekk

Norsk Dekkreturs svenske søsterorganiasjon, Svensk Däckåtervinning har, med støtte fra internasjonale dekkgjenvinningsorganisasjoner, introdusert End-of-Life Tyre Research Portal (ELTRP), verdens første internasjonale forskningsportal for resirkulerte dekk. Denne innovative portalen møter behovet for tilgjengelig informasjon ved å samle vitenskapelige fakta om materialet på en enkel og effektiv måte.

Den store dekkoperasjonen

Den store dekkoperasjonen

Under vannoverflaten utenfor Ålesund skjulte det seg en trussel for miljøet i form av gamle bildekk som hadde blitt dumpet på havbunnen. Noen ildsjeler samlet frivillige og lokale bedrifter for å dra i gang «Den store dekkoperasjonen». Det gikk over all forventning.

Art of Recycling – kunst for nye perspektiver

Art of Recycling – kunst for nye perspektiver

Svensk Däckåtervinning har startet et kunst- og designprosjekt kalt "Art of Recycling". Dette er et konsept der de inviterer kreative mennesker, som kunstnere, til å fritt tolke dekkgjenvinning. Målet er å se ting fra et nytt perspektiv, noe som også er temaet for neste ukes åpning: "Endring av perspektiver".

Fra gamle dekk til nye skatter – les rapporten!

Fra gamle dekk til nye skatter – les rapporten!

Svensk Däckåtervinning har laget en rapport som, på elegant vis, viser hva dekkene kan skapes om til etter de har pensjonert seg fra veien. Få litt inspirasjon og bedre oversikt over hva dekk kan brukes til når de blir resirkulerte.

Nye satser for miljøgebyr 1. mars 2023

Nye satser for miljøgebyr 1. mars 2023

Som varslet i november vil miljøgebyrene øke med gjennomsnittlig 25% fra 1. mars 2023.

Spennende nyheter innen gjenvinning av dekk

Spennende nyheter innen gjenvinning av dekk

Norge samler inn ca. 65.000 tonn med brukte bildekk hvert år, og tallet øker stadig. Hva skal vi bruke disse til?

Sammen tok vi ansvar for dumpede dekk

Sammen tok vi ansvar for dumpede dekk

Over 500 gamle bildekk ble funnet på Askøy. Norsk Dekkretur tok i mot dekkene gratis, selv om dette ikke inngår i returordningen.

Endringer i innrapportering

Endringer i innrapportering

Du har kanskje sett at det er gjort endringer i måten å innrapportere på? De fleste endringene har skjedd under panseret på våre nettsider, men det er også noen endringer som er synlige for deg som bruker. Endringene gjør det enklere for deg å rapportere dekk, og det er nå enklere for oss å administrere opplysningene som blir registrert.

Økt kapasitet for å hente vrakdekk

Økt kapasitet for å hente vrakdekk

Transportpartner AS på Gjøvik har kjøpt enda en lastebil og ansatt nok en ny sjåfør for å kunne ta unna for den stadig økende oppdragsmengden de får på henting av kasserte dekk.

Ny kunstgressbane åpnet i Drammen

Ny kunstgressbane åpnet i Drammen

Nye rutiner og tiltak skal sørge for at mest mulig gummigranulat holder seg på banen.

Invitasjon til informasjonsmøte - videreutvikling av returordningen og anbudsprosess

Invitasjon til informasjonsmøte - videreutvikling av returordningen og anbudsprosess

Aktører i gjenvinningsbransjen inviteres til å delta i informasjonsmøte der NDR vil orientere om sine planer for videre planer og anbudsprosessen for returordningen

Brukte dekk blir sprengningsmatter og veislodder

Brukte dekk blir sprengningsmatter og veislodder

I løpet av ett år går det med hele 60 000-70 000 brukte lastebil- og bussdekk for å lage ulike versjoner av Drammensmatta.

Ønsker forslag til klare krav velkommen

Ønsker forslag til klare krav velkommen

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen har bedt Miljødirektoratet utarbeide et forslag til regler for å redusere spredning av granulat fra kunstgressbaner.

KAESER har full kontroll på rapporteringen

KAESER har full kontroll på rapporteringen

Volumet er lite og avgiften lav. Likevel er det viktig for kompressorprodusenten KAESER å få full kontroll på rapporteringen gjennom samarbeidsavtalen med Norsk Dekkretur.

Debatt uten faktagrunnlag

Debatt uten faktagrunnlag

Miljøpartiet De Grønne fortsetter sin kamp mot gummigranulat uten å være interessert i verken gode miljøtiltak eller å debattere på et skikkelig faktagrunnlag.

Bestill profilpakke med nytt miljømerke!

Bestill profilpakke med nytt miljømerke!

Miljømerket – et tegn på at du er en profesjonell aktør som tar ansvar.

Ny rapport: «Gummigranulat er ikke kreftfremkallende»

Ny rapport: «Gummigranulat er ikke kreftfremkallende»

Mange er bekymret for kreftfare ved bruk av gummigranulat på kunstgressbaner. En fersk rapport konkluderer med at dette ikke er tilfelle.

Kunstgressbaner trenger ny standard

Kunstgressbaner trenger ny standard

Alle kunstgressbaner i Norge burde ha en 10 meter bred stripe med asfalt på en av sidene, mener Tor Mjøen, som har mangeårig erfaring med vedlikehold og brøyting av kunstgressbaner.

Vi tar miljøansvar!

Vi tar miljøansvar!

Norsk Dekkretur er et nonprofit-selskap som har ansvaret for innsamling av brukte og kasserte dekk. I 2016 ble det samlet inn 56.000 tonn, en økning på to prosent.

Innfører nytt miljømerke

Innfører nytt miljømerke

Norsk Dekkretur og den profesjonelle norske dekkbransjen tar miljøansvar og jobber hardt for å få kontroll på hele kretsløpet til brukte dekk. Nå vil vi øke bevisstheten også hos importører av kjøretøy, maskiner og biler.

Endring av Miljøgebyr på dekk 1. januar 2019

Endring av Miljøgebyr på dekk 1. januar 2019

Hva er CERUB?

Hva er CERUB?

CERUB er et sertifikatsystem for gummimaterialer produsert fra brukte/kasserte dekk.

Endring i Miljøgebyret fra 1 juli 2020.

Endring i Miljøgebyret fra 1 juli 2020.

Til topp